In saptamana 14-18 septembrie am participat la Social Media Week la Londra, o saptamana intreaga de conferinte, worskshops si panels la care au participat peste 700 de specialisti in social media, iar speakerii care au venit au reprezentat Facebook, Unruly, Buzzfeed, Instagram, Tumblr, Saatchi & Saatchi, Ogillvy, Procter&Gamble si au prezentat date statistice despre consumatori, studii de caz in care au fost prezentate provocari si cum au reusit sa le rezolve cu succes si nu in ultimul rand ne-au aratat instrumente de “social listening” (detalii gasiti la subpunctul 6).
Una dintre cele mai interesante prezentari a fost campania Social Media pentru lansarea filmului Interstellar in UK, unde s-a facut A/B testing pe demografice (comunicare personalizata in functie de segmente de audiente in social media). Detalii despre aceasta campanie gasiti la subpunctul 8.
Prin acest articol vrem sa impartasim cele mai importante 10 lucruri pe care le-am aflat la Social Media Week:
1. TV-ul este in “cadere libera”
Pe parcursul anului 2015 s-a inregistrat o cadere de 30% in vizionarile programelor pe TV. Motivele utilizatorilor sunt diverse (56% din acele persoane doresc sa se uite la emisiunile preferate in functie de programul personal, 38% abandoneaza pentru ca pe internet pot sari peste reclame, 29% considera ca este mai ieftin daca se uita online).
2. Atentia acordata reclamelor TV scade tot mai mult in fiecare an
Daca in anii ’90 reclamele pe TV erau vizionate pana la final in procent de pana la 97%, in anii 2000 procentul celor care se uita pana la final a scazut pana la 12%.
Din acest motiv advertiserii se duc tot mai mult catre mediul online, unde reclamele video pot fi targetate mult mai eficient. Un avantaj principal pe care il are reclama video online este ca poate sa fie relevanta pentru consumator si ii poate atrage atentia si curiozitatea.
3. 81% din tineri nu au o problema in a vedea reclame online atata timp cat acestea sunt relevante pentru ei
Aceasta statistica ne ajuta sa intelegem mult mai bine importanta instrumentelor precum Remarketing, Remarketing Dinamic sau Custom Audiences (Facebook), care te ajuta sa comunici cat mai targetat cu audienta tintita.
4. Timpul petrecut pe dispozitive mobile inca este in crestere
Acest lucru nu este deloc surprinzator. Daca luam in considerare oamenii care se afla in tranzit, asteapta sa intre la o intalnire sau la o programare, acestia automat vor consuma mai mult continut online de pe telefoanele mobile, decat pe desktop, cand sunt acasa. Spre exemplu, in UK peste 90% din vizualizarile video-urilor postate pe Twitter sunt facute de pe dispozitive mobile.
5. In Marea Britanie Twitter e reteaua #1.
Daca in Romania Facebook ocupa locul 1 ca popularitate, iar Twitter-ul este folosit doar de o nisa, in UK lucrurile stau invers. LinkedIn-ul in UK se afla pe ultimele locuri, desi in Romania ocupa un loc foarte important, mai ales in mediul business.
Un alt lucru interesant este ca doar 1% din utilizatori sunt creatori de continut. 90% din ei doar consuma continutul si doar 9% interactioneaza. Ideal este ca brand-urile sa creeze reclame atractive, care sa micsoreze procentajul de utilizatori pasivi.
6. “Web Listening”: In UK brand-urile investesc din ce in ce mai mult in research
Un lucru specific pentru piata din UK din acest moment este folosirea instrumentelor de “web listening”. Aceste instrumente, similare activitatii foarte bine cunoscute in Romania de monitorizare de presa, te ajuta sa “asculti” ce se vorbeste despre brand-ul tau in mediul online (nu doar pe Facebook, Twitter sau LinkedIn, ci si pe forumuri, bloguri, in comentariile de pe YouTube sau de pe site-uri mari de stiri), sa generezi statistici si pe baza lor sa poti contura o strategie de marketing mult mai eficienta.
Aceste statistici joaca un rol extrem de important in mix-ul de marketing: te ajuta sa ai un produs adaptat nevoilor consumatorului, sa stii exact cum poti pozitiona pretul sau ce poti testa, sa stii unde anume vei gasi potentiali clienti si unde nu ii vei gasi si, nu in ultimul rand, sa conturezi o strategie eficienta de comunicarea cu audientele vizate.
Cateva exemple de astfel de tool-uri prezentate la conferinta: Synthesio, Linkfluence, sau Mention.com.
7. Promovarea cu ajutorul imaginilor are succes mai mare decat promovarea cu ajutorul anunturilor text
Toti expertii in domeniul marketing-ului si specific in domeniul promovarii pe retelele de socializare ne-au comunicat faptul ca persoanele sunt mult mai atente la anunturile si la reclamele multimedia, in comparatie cu anunturile text. Motivele sunt clare: consumatorii sunt mai atenti la reclamele foto sau video, interactioneaza mai mult cu ele si isi amintesc de brand-uri mai rapid datorita acelor reclame.
8. Varietatea este cheie: targetarea persoanelor in functie de sex si varsta este metoda perfecta pentru a avea o campanie de branding de succes
In exemplul de mai sus puteti vedea cum a fost facuta promovarea pentru filmul Interstellar, segmentat in functie de publicul tinta si de interesele acestora. In acest caz, imaginea “featured” variaza in functie de persoana care vede reclama astfel:
-
Barbatii cu varsta mai mica de 25 de ani vor fi interesanti de actiunea filmului, deci vor vedea o imagine cu o scena de actiune;
-
Barbatii cu varsta mai mare de 25 de ani au o afinitate pentru Science Fiction si reclama care ii targeta afisa exact acest lucru;
-
Femeile cu varsta mai mica de 25 de ani vor fi interesate de Matthew McConaughey;
-
In final, femeile mai in varsta de 25 de ani vor interactiona cu aceasta reclama deoarece este prezentata o scena dramatica in familie, intre tata si fiica;